Vad är svensk mat?

Detta är en fråga jag ofta får och folk lägger ofta snabbt till "swedish meatballs?" och jag antar att det är rätt. Men vad är svensk mat egentligen? Vad är riktig svensk mat? Till hjälp att svara på denna frågan har jag en gammal svensk kokbok. Det är något speciellt med denna kokboken. Den är svensk, tryckt i Sverige, på engelska, år 1984, året innan min mamma var utbytesstudent i Alabama. Denna boken köpte mamma med sig till sin värdfamilj som en present, och när hennes värdsyster flyttade ut hit till cali hamnade boken i hennes ägor. Nu 25 år senare, är jag här och fick lust att baka, och hittade denna boken med groteskt innehåll.. Coolt, men också väldigt väldigt motbjudande... Här är ett smakprov

Rollmops (vad det nu betyder)
Du behöver:
6 sillfilléer
1 rödlök
½ tsk vitpepparkorn
½ tsk svartpepparkorn
½ dl finhackad dill

Dressing
1 dl vinäger
1 ½ dl vatten
1 ½ dl socker
½ dl ketchup

Blötlägg sillen i 10 timmar, sila bort vattnet och blanda med lök, dill och peppar. Rulla ihop varje sill och fäst med en tandpetare. lägg i en form. Koka upp vinäger, socker och vatten. Smaksätt med ketchup. pensla över dressingen och låt stå i kylen minst 24 timmar före servering.

.......................... PÅ RIKTIGT??? VEM ÄTER SÅNT? jag har aldrig i hela mitt liv ens hört talas om rollmops och beskrivningen gör inte dirr så jag blir sugen att testa det heller.. Usch. Jag tänker hålla fast vid mitt svar att köttbullar är svenska. Det är det enda vi äter... all day, every day.

VIKTIG UPPDATERING: Min kara fader berattade att rollmops inte ar svenskt utan tyskt. Det roliga med det var att Lisa fran tyskland, satt bredvid mig och jag laste hur ackligt det lat och hon bara ohhh ni svenskar, typ. Sen laste jag kommentaren fran pappa och slog upp det pa wikipedia och sant som sagt, rollmops ar tyskt. hahaha det var kul.

Tyskland har sjukt manga namn kom jag och Lisa fram till nyss, it does not make any sense. Deutschland pa tyska, Germany pa engelska, Tyskland pa svenska, Allmange pa franska. Varfor liksom?


Kommentarer
Postat av: Hanna

Hahaha! Rollmops! Jag tycker vi får prova det när vi kommer hem till Sweden! hahaha:P

2010-05-10 @ 05:09:08
URL: http://americhanna.blogg.se/
Postat av: PappaP

Hahaha... Nej sill är väl inte din favorit....

Men Rollmops??? Det är ju från början tyskt och är rätt vanligt i Holland. Har aldrig sett det här i Sverige, lite kul att Du hittade just den rätten

:-).

Nej som den evenska kocken i The Muppets säger: öki,döki doki... meatballs... hehe

Kram

/PappaP

2010-05-10 @ 08:12:45
Postat av: Caroline

Vadå michelle.. menar du att du aldrig ätit det? Det äter vi istället för köttbullar till päremooos, minst en gång i veckan!

2010-05-11 @ 18:04:10
URL: http://carolinewedelsback.blogg.se/
Postat av: bjär

hahaha som jag skrattade åt detta inlägg

2010-05-11 @ 18:28:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0